Od nápadu k úspěšné firmě

Jak dojít od dobrého nápadu k úspěšně fungující firmě? Jak si tuto cestu naplánovat? Stačí mít dobrý nápad a úspěch se dostaví sám?

Produkt s jedinečnými vlastnostmi či nová progresivní technologie jsou jistě dobrými předpoklady pro vznik úspěšného podniku. Samy o sobě ale k úspěchu nestačí. Při budování fungující firmy se její zakladatelé neobejdou bez promyšleného podnikatelského plánu. Své o tom vědí podnikatelé, kteří si touto cestou již prošli. Jejich příběhy pro Smart Akcelerátor Plzeňského kraje II natočili kolegové z P-PINK

Mladé či právě vznikající inovační firmy z Plzeňského kraje mohou při promýšlení vlastního podnikatelského plánu spolupracovat se zkušenými konzultanty a mentory v rámci inkubačního programu.

Image
ilustrační

Firma CityZen s.r.o. vyrábí textilní výrobky, především trička, ojedinělou technologií, díky které na nich není vidět pot ani špína. Spolumajitel firmy Pavel Hrstka léty dospěl k tomu, že „i sebehorší plán je lepší než žádný plán“ a že by z plánu mělo mimo jiné také vyplývat „co nebudeme dělat“, aby firma netříštila kapacity a nesešla ze zvolené cesty.

Podcast je zaměřený na jeho praktické zkušenosti s tvorbou a používáním podnikatelského plánu a také na přínosy plánování.

Firma Věcičky pro malé lidičky, s.r.o. vyrábí a prodává dětské a kojenecké oblečení. Spolumajitelka Helena Hůrková ví, že s podnikáním je spojeno překonávání překážek a že při tom zásadním způsobem pomáhá vědět „proč vlastně podnikám a kam s tím chci dojít“, což jsou otázky řešené právě v podnikatelském plánu. Překážky jsou pro ni současně i podnětem k vylepšování podnikatelského plánu, tedy k upřesňování způsobu, jak stanovených cílů dosáhnout, i k aktualizaci cílů samotných.

Také ona říká, že díky podnikatelskému plánu vědí, kdy říci ne, což je mnohdy důležitější než říci ano.

V podcastu zamýšlí i nad tím, kdy začít systematicky tvořit podnikatelský plán a co je vlastně úspěch v podnikání.

Firma DEEP VISION s.r.o. vyvíjí IT služby zaměřené na ticketing a digitalizaci gastro provozů. K rozhodnutí podnikat v tomto oboru vedla zakladatele firmy Petra Mazánka zjevná neefektivita některých procesů a služeb, se kterou se setkával v běžném životě (např. i ve frontě na občerstvení) a jejíž řešení viděl ve využití moderních digitálních technologií. Přestože mu jako technikovi některé části podnikatelského plánu nebyly blízké a nešly mu od ruky, ukázalo se, že investice času do jeho zpracování se vrátí nesčetněkrát.

Za jednu z nejdůležitějších oblastí podnikatelského plánování považuje analýzu podstatného okolí, kterou je dnes díky internetu možné z velké části provést „od stolu“, a to i pro zahraniční trhy.

V podcastu mimo jiné prozrazuje, proč začal zpracovávat podnikatelský plán ještě dříve, než začal podnikat, a co mu při tom pomohlo.

Rodinná firma Alkion service s.r.o. provádí čištění velkých průmyslových vzduchotechnických systémů. Pro spolumajitele Dalimila Petriláka podnikatelský plán představuje základní myšlenkové nastavení, s jeho pomocí může ale také zjistit, kudy cesta nevede. Přestože ho papírování spojené s psaním podnikatelského plánu moc nebaví, uvědomuje si, že písemným zaznamenáváním myšlenek může přijít i na věci, které nejsou intuitivní. Doporučuje podívat se jednou za čas na firmu zvenku a její vývoj s podnikatelským plánem porovnat.

V podcastu se dovíte i o jeho přání vybudovat „hezkou“ firmu, pro kterou je důležité, aby se v ní zaměstnanci cítili jako doma a práce je bavila, i o tom, co se naučil v Americe.