Praha brzy začne testovat svůj první vodíkový autobus z Plzně

S ohledem na změny klimatu a probíhající energetickou krizi je nutné hledat alternativní zdroje pohonu městských vozových parků. K udržitelnosti městské hromadné dopravy v Praze brzy přispějí vodíkové hydrobusy z Plzně z dílny Škoda Electric, které spojují výhody elektrobusu a tradičního dieselového pohonu. Jaké vlastnosti to jsou?
Výzkum a vývoj

Vodíkové autobusy jsou bez emisí a mají extrémně nízkou hlučnost a nízké vibrace. Jejich dojezd je asi 350-400 kilometrů, což s velkou rezervou odpovídá jednomu dni dvousměnného provozu klasického městského autobusu. Natankování vodíkových autobusů trvá pouhých 10 minut (elektrobus potřebuje několik hodin, než se jeho baterie plně nabije), protože nedochází k přímému dobíjení baterií.  Vozidla tak nemusí čekat u nabíjecích stanic, ale jsou neustále připravena vyjet do provozu. Do vzduchu se pak uvolňuje pára, která vzniká jako vedlejší produkt chemické reakce. Nevýhodou je poměrně vysoká pořizovací cena a nákladný provoz. Při odhadované spotřebě 10 kilogramů vodíku na 100 kilometrů a predikované ceně vodíku cca 300 korun za kilogram vodíku, DPP předpokládá vícenáklady na testování vozidla cca 1,9 – 2 miliony korun ročně ve srovnání s naftovým autobusem. Cena vodíkového autobusu se pohybuje kolem 700 tisíc euro, což je přibližně dvojnásobek toho, kolik stojí dieselový autobus a o třetinu více než elektrobus. Otázkou jsou i technické limity a dosud nedořešené legislativní podmínky. Průměrný roční nájezd vozidla Dopravní podniky hl. města Praha odhadují na zhruba 50 000 kilometrů.

Image
Škoda H City

Vodíkový autobus s obchodním jménem H’City, který Škoda Group představila v loňském roce, je součástí řešení Škoda New Energy Vehicle a vhodně doplňuje portfolio ekologických autobusů vhodných pro městský provoz. „Základem pohonu je vodíkový článek, který vyrábí elektrickou energii. Funguje na principu invertní elektrolýzy, což je opak známé elektrolýzy s rozkladem vody. Tady v tomto případě jde naopak o sloučení molekul vodíku a kyslíku. Vodík slouží jako palivo a kyslík jako okysličovadlo. Když přes elektrolyt dojde ke spojení, elektrický náboj se ukládá do trakční baterie a dál to funguje jako u elektrobusu. Do baterie se navíc ukládá i elektřina vyrobená využitím kinetické energie, například při brzdění vozu při jízdě z kopce,“ vysvětlil Radek Svoboda, ředitel realizace Škoda Electric. Nejsložitějším komponentem je podle Svobody u tohoto vozidla chlazení, protože palivový článek produkuje velké množství tepla, stejně jako například trakce s měniči. Získané teplo se pak využívá pro vytápění prostoru pro cestující. Co se týče ovládání vozidla, je to jako jízda elektrobusem. Jen s tím rozdílem, že na střeše jsou nádoby s vodíkem, takže těžiště je položené výš a jízda se tomu musí přizpůsobit.

Rada hl. m. Prahy schválila projekt Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na dlouhodobé testování autobusu na vodíkový pohon, jakož i jeho financování a uzavření memoranda o spolupráci při realizaci tohoto projektu mezi hl. m. Prahou, DPP a firmami Orlen Unipetrol RPA a Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation v únoru 2022. DPP plánuje vodíkový autobus nasazovat na linku 170, přičemž základními kritérii pro výběr linky byla délka linky (40 km pro jeden oběh), kopcovitý profil (typický pro řadu pražských autobusových linek), standardní typ vozu (12 metrů) a v neposlední řadě vedení trasy v blízkosti připravované první veřejné vodíkové plnicí stanice na území hl. m. Prahy v ulici K Barrandovu. Domovskou garáží vozidla bude Kačerov, plnění vodíku bude probíhat během některé z provozních přestávek přejezdem z konečné zastávky Pražská čtvrť.

„Vodíkový autobus nasadíme na linku 170 z Jižního Města na Barrandov, kde budeme v pražském provozu testovat jeho jízdní vlastnosti a reakce na různé úrovně vytížení a druhy terénů. Během dvou let zjistíme, jestli současná vysoká cena za tuto technologii bude stát za tichý a bezemisní provoz. V rámci testování budeme každopádně platit pouze náklady spojené s jeho provozem. Chci, aby Dopravní podnik hlavního města Prahy byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a nastavoval laťku v kvalitě služeb i využívání moderních technologií. Vodík je rozhodně jednou z cest, kterými se do budoucna můžeme vydat,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP, v únoru 2022.