V prosinci 2022 zastupitelstvo Plzeňského kraje schválilo rozpočet na rok 2023, v němž se opět počítá s podporou projektu "Podpora talentovaných žáků v Plzeňském kraji". O jakém objemu peněz se bavíme?
Na tento projekt uvolnil Plzeňský kraj pro letošní rok částku 2,2 mil. Kč. Finanční podpora kraje směřuje k nadaným žákům či jejich školám také prostřednictvím dalších programů.
Pokud mluvíme o nadaných žácích, o jaké procento jde?
Nadání je často vnímáno jako rychlejší vývoj v porovnání s vrstevníky, jako existenci vnitřních podmínek pro dosahování vynikajících výsledků v nějaké činnosti. Nadání má více druhů, od pohybového, přes umělecké a praktické, až po intelektové (rozumové, kognitivní), přičemž jednotlivé typy nadání se mohou u jednoho člověka překrývat. Rozumově nadaní mají vysoký intelektový potenciál a dosahují mimořádných intelektových schopnosti (verbální, početní, prostorové, paměťové). Rozlišují se nadaní a mimořádně nadaní. Nadaní se obvykle rychle a snadno učí, jejich výskyt ve společnosti je asi 10 až 15 %, v inteligenčních testech dosahují výsledku nad 120. Mimořádně nadaných jsou 2 až 3 %, jejich IQ bývá vyšší než 130.
Věděla byste, kolik procent těchto žáků svůj talent reálně rozvíjí?
To si netroufám říct. Na kempech a kurzech tyto informace zjišťujeme z dotazníků od rodičů nadaných žáků, ale přece jen nepodchytíme všechny. Z našich účastníků velká většina navštěvuje zájmové kroužky, sportovní oddíly a základní umělecké školy, kde rozvíjí své schopnosti, dovednosti a zájmy.
Dá se obecně říct, že jsou to žáci, kteří vynikají zejména v technických nebo přírodovědných oborech, nebo se jedná například i o humanitně zaměřené děti či budoucí kreativce?
Žáci nadaní a mimořádně kognitivně nadaní se objevují nejčastěji na přírodovědných kempech (matematika, fyzika, astronomie, chemie, biologie). Máme je ale také na společenskovědních kempech (nevíce je jich mezi geografy), i na jazykových kempech a hudebních kurzech, ale ne v tak vysokém měřítku. Mezi jazykáři a hudebníky bych právě hledala ty zmiňované kreativce. Mnozí z nich jsou multinadaní. Koho výsledky testování zajímají, doporučuji si zprávy vyhledat na webu projektu. Jsou veřejně přístupné.
Velmi mě zaujalo, že se pořádají setkání rodičů nadaných dětí. Jak taková setkání vypadají?
Z dotazníků, které nám rodiče na kempech odevzdávají, vyplynulo, že více než třetina rodičů má zájem o semináře týkající se nadaných žáků. V loňském roce jsme přistoupili k online formě a zvolili jsme nejčastěji vybírané téma, kterým byla duševní hygiena nadaných. Seminář byl uveden souborným vhledem do tématu. Druhá část byla věnována konkrétním metodám a postupům – výchovným i vzdělávacím, školním i volnočasovým – podněcujícím další rozvoj nadání. Třetí část byla zaměřena na techniky péče o duševní pohodu nadaného dítěte. Seminář je přístupný online.
Napadá mě, že práce s rodiči talentovaných žáků může být naprosto klíčová, bez nich to jde těžko…
Pod tuto myšlenku bych se podepsala. Zatím bych ale naše pokusy nebrala jako systematickou práci s rodiči. K té bychom se chtěli časem dopracovat.
Potvrdila byste premisu, že talentované děti ve větších městech mohou svůj talent rozvíjet poměrně snadno, ale děti na vesnicích nebo maloměstech mohou být ztracené…
Je samozřejmé, že ve větším městě je více možností. Ale i v malých obcích a městech se s nadanými pracuje a výborně. Na vlastní kůži jsem si vyzkoušela, co s malými dětmi dokáží například v mateřské škole ve Štěnovicích. Tato školka vytváří podnětné prostředí a podmínky pro vzdělávání nadaných dětí, podporuje nadání, realizuje aktivity pro stimulaci intelektových schopností dětí, má proškolené učitele v metodě Mensa NTC Learning. Jedná se o systém učení dětského mozku za pomoci motorického cvičení a aktivit. Dále bych zmínila ZŠ a MŠ Holoubkov, která speciálně pro nadané žáky využívá v MŠ metodu Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí. V ZŠ pak učitelé používají metodu rozvoje metakognice. Pro žáky jsou připravovány problémové úlohy, vícedenní projekty a víceúrovňová zadání. Žáci jsou vedeni k samostatnosti, spolupráci a sebehodnocení. Na škole jsou nabízeny kluby logického myšlení a deskových her. Obě paní ředitelky předávají své zkušenosti napříč republikou. Výsledky jejich práce jsou kolegy vyhledávány jako příklady dobré praxe.