V jednom z dřívějších rozhovorů jsi prohlásil: „Mám dvě děti, nechci z nich mít jen konzumenty technologií, které sem přijdou.“ Proto jsi založil nvias, že? Můžeš se k tomu vyjádřit nyní?
Prvotní myšlenka, která vedla k založení nvias - to bylo někdy v roce 2016, protože 2017 jsme už nvias zakládali - pramenila z toho, že jsem měl šanci v rámci AIMTECu cestovat po světě a vidět, jak se svět technologií vyvíjí a všude se o nich hodně mluví, mluví se o tom, jak budou ovlivňovat naši budoucnost a jaký potenciál vlastně přináší. Nicméně u nás jsem měl pocit, že školství, celkově náš vzdělávací systém i celá řada společností, vůbec nevnímá potenciál nových technologií. Říkal jsem si, že je nejvyšší čas začít něco dělat a ovlivňovat děti tak, aby neskončily jen jako uživatelé technologií, z toho nebudou vlastně mít nic. Tenkrát se rozjížděly mobily a chytré aplikace. O umělé inteligenci se mluvilo jako o buzzwordu a začínaly se objevovat experimenty se strojovým učením. Tehdy se začalo mluvit o možném potenciálu. Asi v té době nikdo nedohlídl tak daleko, že během necelých 6-7 let dojde k obrovskému boomu s velkými jazykovými modely jako je chat GPT. Skutečně to bylo v okamžiku, kdy se hodně využívaly mobilní technologie, začínal fungovat internet věcí. Vnímal jsem tu obrovský potenciál a situace v Česku nebo i v Evropě za mě moc nereflektovala, co se ve světě děje.
Říkali jsme si, že zkusíme ovlivnit naši mladou generaci a naučit je ovládat nové technologie a obecně pochopit principy, na kterých stojí a fungují a vést jek tomu, aby sami dokázali tyto technologie využít pro tvorbu nějakých zajímavých produktů a služeb, které mohou mít globální úspěch, protože v digitálním světě je potenciál trhu obrovský. Věřím, že máme velký potenciál nové technologie v Česku a v Evropě ovládnout. Nicméně existuje zde stále výzva v tom, jak tuto znalost efektivně prodat světu. Myslím si, že naše hlavní slabina spočívá ve způsobu, jakým propojujeme lidi, kteří rozumí technologiím, s těmi, kteří mají byznysový, produktový a zákaznický pohled.
Je nutné je naučit efektivně komunikovat tak, aby byznysoví a kreativní jedinci mohli plně pochopit potenciál technologií. I když se z nich nikdy nestanou programátoři, je pro ně důležité rozumět tomu, co technologie dokážou, a umět formulovat technické požadavky pro odborníky. Na druhé straně, techničtí odborníci mají své unikátní schopnosti v oblasti technologií, ale nemusí být schopní tak jasně definovat, jaký přínos mají pro zákazníky a proč by si měli vybrat nebo využívat danou technologii nebo službu. Věřím, že propojením těchto dvou skupin můžeme vytvořit inspirativní a kreativní prostředí pro startupy, které budou mít potenciál dosáhnout globálního úspěchu.