Martin Wichterle: „Každý člověk chce být součástí nějakého úspěchu.“

Známý průmyslník Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry a skláren Bomma a Rückl, po revoluci se svým společníkem založil firmu zabývající se geologií, kterou v roce 2001 prodal americkým investorům. Ve stejném roce koupil strojírnu ČKD Hronov a později přidal firmu Škoda Gear, které vytvořily základ současného holdingu Wikov Industry, největšího českého výrobce průmyslových převodovek s obratem 3,5 miliardy korun ročně. Martin Wichterle je mimo jiné také členem představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR, místopředsedou správní rady UMPRUM a předsedou Asociace českého průmyslového designu. Na naší říjnové konferenci Inteligentní specializace regionu 2023 se zúčastnil panelové diskuze na téma význam a očekávané přínosy spolupráce v inovačním ekosystému. Co ho na konferenci zaujalo a na čem by podle něho mohl Plzeňský kraj zapracovat?
Podnikání

Pane Wichterle, v zářijovém rozhovoru pro Český rozhlas zaznělo spoustu důležitých témat, kterých jsme se dotkli i na naší říjnové konferenci Inteligentní specializace regionu 2023. Zeptám se, co vás na konferenci zaujalo, co byste rád zmínil nebo jak byste ji zhodnotil?

Pocit mám z konference dobrý, na lidech tady bylo vidět, že to nedělají jako pracovní náplň, ale že je to opravdu baví, že chtějí plzeňský region někam posunout. To je první dobrý předpoklad pro to, aby se to podařilo. Ta cesta je dlouhá a je o nalezení nějakého konsenzu mezi lidmi v kraji, mezi byznysem a akademickou sférou. Myslím si, že Plzeň, Plzeňsko má obrovský potenciál se stát docela silným evropským centrem strojírenství, ale veškerý úspěch záleží na tom dotáhnout sem schopné, pracovité, kvalifikované lidi. Budou to muset být i lidi ze světa, kteří samozřejmě nečekají frontu na hranicích v dodávce, aby se dostali do Plzně. Jsou to lidé, kteří mají nabídky z celého vyspělého světa. Plzeň se pro ně musí stát atraktivní, a to jak z hlediska studia, tak z hlediska bydlení, kultury i nějakého brandu Plzně. Aby sem ti lidé chtěli proto, že si budou myslet, že jsou součástí něčeho úspěšného. Každý člověk chce být součástí nějakého úspěchu. A jestli se takhle Plzeň začne prezentovat a začne na tom dělat…Je to vždycky běh na poměrně dlouhou trať, ale funguje. Musíte dávat ty lidi dohromady, pak to půjde.

Image
Wichterle

Od Davida Uhlíře z JIC jsme slyšeli úspěšný příklad z Brna, kde se dá inspirovat v mnoha ohledech. Myslíte, že bychom z Plzně mohli udělat druhé Brno?

Určitě jo. Podívejte, celý svět se soustřeďuje do nějakých větších měst. Obecně se říká, že na přežití má město od půl milionu nebo kolem půl milionu. To je prostě město, které je schopné koncentrovat byznys, školy, lidi i kulturu, ale v Česku taková místa nejsou. Asi to nebude Hradec, ani Liberec, ale ta Plzeň má pořád obrovskou šanci něčeho takového dosáhnout. To znamená, že tu budou sídlit firmy, budou tady vznikat a Plzeň bude mít svůj vlastní silný brand. Pořád tu roste počet obyvatel, město ani kraj nevymírají, to je první docela dobrá známka toho, že se tady něco dobrého děje. Plzeň to ale musí strašně urychlit, jinak ji Praha vysaje.

Plzeň a Praha leží hodně blízko, i to je trochu problém.

Je strašně blízko. Byla tu zmíněna poměrně jednoduchá doprava, ale přesně v tom musí ta Plzeň být něčím unikátní, něčím mimořádná. Určitě to jde postavit na strojírenství. Určitě bych to nestavěl na pivě, a to nemám nic proti Plzeňskému Prazdroji. To si sem zajedu na víkend, ale Plzeň by mohla být centrem evropského strojírenství, to bude fungovat. Ale aby to bylo centrum, tak sem musíte dostat ty lidi, a abyste sem dostali ty lidi, musíte sem dostat studenty. A pak to začne fungovat, pak sem přijdou investice a přijdou dobré investice, ne ta bláznivá baterkárna. Plzeň podle mě určitě má na to stát se třetím významným ekonomickým centrem České republiky.

Na konferenci bylo možné slyšet příspěvky velmi hrdých Plzeňanů. Co vy na to?

Ta hrdost, to je ten primární fundament k tomu, aby něco dobrého vzniklo, protože ti lidé mají s místem sounáležitost a cítí, že jsou dobří a silní. Že ten potenciál prostě existuje, ale teď je nutné, aby to Plzeň dala najevo, aby tu svoji sílu a odhodlání ukázala, a to nejen v České republice, ale možná i nějakému širšímu okolí. Tady funguje něco, čemu říkám „škodováctví“. To znamená, že já všechno vím a nic mi nemusíte říkat, ale to je vlastně dobrý základ, na tom by měl být postavený brand Plzeňska, brand Plzně. Brand je o opravdovosti, o identitě, vychází z identity a měl by popsat, jací jsou Plzeňáci, kam chtějí kráčet. Musí to být pravdivé. I ta vize, že tu opravdu může vzniknout nějaké centrum strojírenství, které hodně vymizelo. Tady jsou poslední ostrovy toho dědictví a na tom se dají vybudovat dobré věci.

Image
wichterle

Z areálu Škodovky by mohly být druhé Dolní Vítkovice, co myslíte?

Nemusí se stavět jen na té Škodovce. V Plzeňském kraji byste měli podpořit startupy, malé a střední firmy, které chtějí začít podnikat. Nakopnout univerzitu, aby nutila studenty, aby se nebáli vrhnout do podnikání, to je nejlepší investice, která se určitě bude regionu vracet. Je třeba, aby lidi nebrali Plzeň jen jako místo, kam chodí do práce, aby Plzeň byla „cool“ místem, měla nějaký dobrý „vibe“, aby se řeklo Plzeň a lidem se rozzářily oči. Že to platí pro Plzeňáky je dobře, na tom se dá stavět, ale musí to platit i pro širší region.

Nepřijde vám Plzeňský kraj dost konzervativní? Nemohlo by to trochu bránit tomu být cool místem?

To je ale obecně problém ne regionu, ale celé České republiky.

Ale Brno takové není! A přitahuje tak i ty zahraniční pracovníky.

Jak tu na konferenci zaznělo. V Brně si před deseti, patnácti lety řekli, že s tím musí něco udělat, jinak to zůstane ta díra u dálnice, ta zatáčka u dálnice. Všichni si to uvědomili a chtěli s tím nějakým způsobem pohnout. Brno se cítilo v daleko větším ohrožení než Plzeň. Ale abyste neměli ambici být druhou Prahou.  Nám je tady v Plzni docela dobře, všemu rozumíme a už se vlastně nemusíme o nic moc snažit. Když se tohle změní…Jde o to, aby odsud mladí lidé neodcházeli někam studovat. Všichni chtějí být na nějakém dobrém, cool místě, kde se dobře žije, kde se dobře podniká, kde se dobře pobaví…Jde to to, aby měl člověk sounáležitosti s tím regionem. Do toho já bych investoval spoustu peněz, víc než do čehokoliv jiného.

Několikrát na konferenci padlo, že je potřeba až několik desítek tisíc zahraničních studentů, a to nejen v Plzeňském kraji, ale v celém Česku. Bylo by skvělé, kdyby si vybrali právě Česko, pro nás určitě, ale co ty země, odkud odejdou? I tam jsou potřeba.

Ano, je to ošklivé, je to nehezké, ale nám jde o nás. Apropos, Česká republika po staletí trpěla emigrací schopných lidí a elit, to byla jedna vlna za druhou. Čili my si určitě z tohohle hlediska nemusíme nic vyčítat. My prostě potřebujeme doplnit, aby tady nedocházelo ke konstantnímu zahušťování blbosti. Ameriku zbudovali hladoví Irové, ale taky Češi i Slováci v řadě případů. Když bude Plzeňsko šikovný region, tak se nemusí jednat jenom o lidi z Bulharska, Ukrajiny nebo Indie, to můžou být i lidi ze západní Evropy. V Praze pracuje spousta Italů, Řeků nebo Španělů. Plzeňsko se může stát atraktivním místem pro celou řadu lidí.

Máte rád sklo? Proto jste koupil dvě sklárny?

No jasně, sklo mám rád, ale vydal jsem se tím směrem náhodou. Proč se ptáte?

Já mám taky ráda sklo. Mně je sympatické, že děláte do strojírenství a zároveň jste si k tomu koupil dvě takhle krásné sklárny.

Sklo je nádherný. Tam se snoubí ty dvě věci, na které se vždycky vydržíte nekonečně dlouho dívat. To je jak na tekoucí vodu a oheň, to je vlastně v jednom. A když se díváte, jak vzniká sklo, jak se taví a co z toho vzniká, tak je to skvělý. Vznikají ze skla krásné produkty s přidanou hodnotou, která je úplně jinde než před pár desítkami let, je to fajn.

A přes sklo děláme dobrou reklamu Česku, je to tak, že? České sklo slaví v zahraničí úspěch.

Samozřejmě záležitosti, jako je design, značky, sportovci a umělci, to jsou ti nejlepší ambasadoři jakéhokoliv státu. Pomáhají utužovat i nějakou tu národní hrdost. Vyhráli jsme Nagano! Když jedete do zahraničí a vidíte tam nějaké české firmy, tak to pomáhá k sounáležitosti s danou zemí a propaguje a reprezentuje ji. To jsou také důležité věci. Nejenom k tomu abychom nebyli subdodavatelská ekonomika, ale abychom byli hrdí na hezké a hodnotné věci, který by tady měly vznikat.

Děkuju, že jste to koupil!

Text: Petra Vomelová, Smart akcelerátor Plzeňského kraje III