Baptiste Gross: Na mé práci je skvělé, že skutečně vidím její vliv na výsledný produkt

Pan Baptiste Gross pracuje ve společnosti ZF Engineering Plzeň jako kalibrační inženýr. Do Plzně se přestěhoval v roce 2021, kdy přijal nabídku pozice, která mu nejvíce vyhovovala. I když se ucházel i o práci v různých zemích světa. Přestože změnil zaměstnání v době pandemie Covid 19, kdy cestování nebylo snadné, svou práci miluje a o České republice a Plzni, svém novém domově, mluví velmi pochvalně.
Výzkum a vývoj
Podnikání
Místo pro život

Kde jste pracoval před svým současným zaměstnáním? Co Vás přimělo přestěhovat se a žít v Plzni?

Začnu krátkou informací o společnosti ZF Engineering. Ta se zabývá vývojem automobilových převodovek. Ve svém předchozím zaměstnání jsem absolvoval technickou praxi v rámci magisterského studia pro získání inženýrského diplomu. Pracoval jsem ve společnosti GETRAG, která je jedním z hlavních konkurentů mého současného zaměstnavatele. Vyrábějí dvouspojkové převodovky v německém Schwarzwaldu.

Kvůli pandemii COVID 19 a vším, co s tím souviselo, jsem tam nemohl zůstat. Ale zároveň  mi to dalo možnost poohlédnout se v podstatě všude jinde, protože jsem hledal opravdu stejný typ pozice, jakou jsem zastával. Hledal jsem spíše pozici než místo. Takže jsem se díval na nabídky v USA, Německu, České republice, Číně nebo Japonsku. Doslova po celém světě. A nabídka z Plzně včetně člověka, který se mnou komunikoval, byla prostě nejlepší a přesně to, co jsem hledal. Tak jsem práci přijal, a když jsem poprvé přijel do České republiky, všichni se mě ptali - proč ses přestěhoval zrovna do České republiky? A moje standardní odpověď na tyto dotazy je - proč ne! Myslíte si, že je to tu horší než kdekoli jinde? Protože já si to nemyslím!

Image
ZF Engineering

Jaké to bylo přestěhovat se sem v době omezení spojených s pandemií Covid 19?

Přestěhoval jsem se do Plzně v roce 2021. Myslím, že to bylo v květnu nebo červnu, už si to přesně nepamatuji. Takže v té době bylo ještě docela obtížné cestovat. Potřebovali jste PCR test ne starší než 48 hodin a všechno bylo velmi přísné, včetně toho, abyste mohli někam letět. Takže můj budoucí zaměstnavatel mi nabídl, abych přijel do Plzně si vše prohlédnout, než nastoupím do práce. Ale kvůli COVID-19 to nebylo možné. Tak jsem prostě řekl, že je to v pořádku, že to vezmu. Já opravdu nehledal konkrétní pozici. Hledal jsem práci a nemám absolutně žádné negativní předsudky vůči České republice. Takže jsem byl před příchodem sem nejblíže Plzni jen v Mnichově. Ale prostě jsem se sem přestěhoval, aniž bych si předem prohlédl místo, kde budu pracovat a žít.

 

Takže to byla opravdu Vaše první návštěva České republiky?

Ano, poprvé jsem přistál na pražském letišti se všemi zavazadly. To bylo vůbec poprvé, co jsem byl v České republice. Přijel jsem jen asi s celkem padesáti kilogramy svých věcí.

 

Jak se Vám dařilo zařizovat vše potřebné pro stěhování do Plzně? Pomohla vám firma? Nebo někdo jiný?

Vzhledem k tomu, že obě země jsou členy Evropské unie, nepotřeboval jsem žádné zvláštní pracovní povolení ani vízum. Co se týče papírování, je to v podstatě stejné, jako kdybych jel pracovat někam ve Francii. Takže z tohoto pohledu to bylo opravdu snadné. Ubytování bylo trošku složitější, protože bez předchozího průzkumu není snadné se rozhodnout, jaká čtvrť je lepší, kde by se mi hezky bydlelo. Ale přesto mi s tím zástupce firmy z úseku HR hodně pomohl a jsem mu opravdu vděčný za to, kolik péče mi poskytl. Pak překvapivá část bylo zdravotní pojištění, které mi firma také pomohla zajistit a jsem rád, že to pro mě udělali. Protože první den, kdy jsem sem dorazil, byly moje znalosti češtiny naprosto nulové. Moje schopnost mluvit česky se v podstatě omezovala na pět slov. A to si nedělám legraci. Takže jsem vděčný, že mi společnost dokázala pomoci v tomto procesu nástupu do nové práce.

Bylo kromě zdravotního pojištění a bydlení ještě něco, co jste musel na začátku vyřešit a co Vám při příchodu sem přišlo buď snadné, nebo obtížné?

Jiná měna. To, že se v České republice nepoužívá euro, byl trochu boj. Musel jsem jít do bankomatu a vybrat všechno s asi pětiprocentním poplatkem, který jsem platil první měsíc. Takže to bylo trochu zvláštní, že se zde neplatí stejnou měnou.

Kromě toho je ještě docela těžké najít lékaře, kteří umí anglicky nebo německy. Určitě neočekávám, že by nějaký lékař mluvil francouzsky, ale vzhledem k blízkosti Německa a k tomu, že angličtina je mezinárodní jazyk, bych očekával, že více doktorů bude mluvit buď anglicky, nebo německy. Řekl bych, že to je jedna z hlavních nevýhod a celkově potíží, které jsem zatím měl. 

Image
ZF Babtista

Již jsme se o tom krátce zmínili na začátku, ale co je hlavním oborem činnosti ZF Engineering Plzeň a jaká je Vaše pozice v rámci firmy?

Provádím kalibraci převodovek, která se v podstatě týká automatických převodovek. Ty jsou nyní řízeny počítači. A mým úkolem je zjednodušeně řečeno nastavit software, který je ovládá tak, aby se vše chovalo správně.  Takže například různá auta se budou chovat různě, budou vyžadovat různá specifika chování převodovky. A mým úkolem je nastavit převodovku a změnit hodnoty parametrů tak, aby se chovala správně podle očekávání zákazníka. Jinak pracujeme ve firmě v různých oblastech - vývoj elektronické řídicí jednotky, tedy samotného “počítače”, který vyvíjíme. Dále je to integrace a testování softwaru. Integrace je spíš taková komplexní společná práce, protože jeden člověk nevytváří celý software najednou. Je to jakoby několik bloků, které se skládají dohromady a integrují se a pak se vše testuje na simulátorech i tady v Plzni, pokud vím. Zabýváme se zde i tzv. “rapid prototyping”, je zde ještě pár dalších oddělení, ale toto jsou ty hlavní, řekl bych.

 

Jak byste popsal přístup ZF Engineering v oblasti výzkumu a inovací? Jak byste popsal nástroje a možnosti, které zde máte?

Osobně pro srovnání mohu mluvit pouze na základě zkušeností z mé předchozí pozice. Nástroje, které používáme, jsou v podstatě průmyslové standardy, takže je to stejné. Existují víceméně jen dvě společnosti, které vyrábějí software, který používáme pro nastavení počítačů uvnitř vozu. A z těchto dvou společností je jedna, kterou používá většina výrobců. A abyste mohli s výrobci správně spolupracovat, musíte používat stejné nástroje jako oni. Takže nejde o výběr ze škály možností, ale jedná se o průmyslový standard, kde mezi těma dvěma softwary není velký rozdíl. Jde hlavně o kompatibilitu. Rád bych vysvětlil samotný produkt. Myslím, že produkt, který poskytuje společnost ZF, je prémiový. ZF většinou pracuje s prestižnějšími pohonnými jednotkami (motory s vyšším výkonem, s 6 nebo 8 válci), stejně tak ale s běžnějšími 4válcovými motory. Vzhledem k tomu, že výrobek je poměrně robustní, lze jej přizpůsobit široké škále aplikací s poměrně vysokým točivým momentem a výkonem. Tyto výrobky rovněž umožňují flexibilní integraci nové generace mobility, jako jsou elektrické a hybridní komponenty hnacího ústrojí. Předchozí společnost měla zcela odlišné produktové řady, společnost ZF je více integrována do jedné. Řekl bych do jedné rodiny.

 

Co se Vám na Vaší práci tady v Plzni líbí nejvíce? Splňuje Vaše očekávání? Jaká je náplň Vaší práce?

Samotná práce je to pro mě jedna z nejlepších prací v celém oboru nebo možná i na světě. Už jen proto, že na začátku dostaneme produkt, který se nechová správně, protože není nastavený. A jakmile je nastavení hotové, funguje v podstatě tak, jak si klient přeje. Je to jako když například jedete se zataženou ruční brzdou a my ji povolíme. Uvolňujeme potenciál produktu. A co je na tom skvělé, je to, že skutečně vidíte vliv své práce na výsledný produkt. Což také znamená, že pokud něco nefunguje, může být součástí vaší zodpovědnosti také nalezení řešení.

 

Image
ZF Babtista

Když porovnáte firmu nebo prostředí ve společnosti, kde jste pracoval dříve, a zde, jaké jsou hlavní rozdíly?

No, je to docela legrační, protože pár kolegů, kteří jsou Češi a pracovali se mnou v předchozí firmě, jsou nyní mými kolegy i tady. A v čem vidím odlišnosti? No, abych byl upřímný, tak nevím. Řekl bych, že moc rozdílů není, protože s většinou kolegů v mém týmu se domluvíme buď anglicky, nebo německy, což bylo stejné i předtím. Vzhledem k tomu, že hodně spolupracujeme s německými firmami, je víceméně nezbytné mluvit buď anglicky nebo německy. Takže mi to tak i vyhovuje. Rozdíl je, řekl bych, v tom, že v Německu lidé bydleli mnohem dál od svého pracoviště. Takže je obtížnější se mimo práci setkávat a dělat společné věci. To vidím jako hlavní rozdíl.

 

Máte představu, kolik cizinců nyní pracuje v plzeňské ZF? Víte přibližně, kolik lidí ze zahraničí zde pracuje?

Řekl bych, že je to poměrně hodně. Když jsem se naposledy díval, pracovalo tady asi 850 lidí. Očekával bych něco kolem 60 cizinců, může být o něco více, může to být méně. Jsou tu kolegové z Indie, Francie a mnoha dalších zemí. Takže docela velká komunita lidí z různých zemí.

Jaký je podle Vás přístup Plzně k cizincům? Připadají Vám zdejší lidé a celkové prostředí přátelské?

Řekl bych, že lidé jsou tu celkově docela vstřícní a ochotní. Někdy je to stále těžké z pohledu jazyka. Alespoň pro mě, protože čeština jako slovanský jazyk, který ani není ve stejné jazykové rodině s ostatními jazyky, které ovládám, je složitá. Takže jazyková bariéra to trochu ztěžuje, ale není to takový problém, protože téměř každý, koho jsem potkal, byl vždy ochotný pomoci, i když nebyl schopen mluvit jiným jazykem. A máme štěstí, že obecně v České republice máte docela dobrý internet a vždycky je po ruce překladatelská aplikace.

 

Nevíte, zda má ZF Engineering jako firma nějaké programy pro studenty vysokých škol, případně zda se studenty nějak spolupracuje? Máte například v projektových týmech ve firmě nějaké studenty, kteří by se zde po ukončení studia ucházeli o práci?

Ano, existuje partnerství se Západočeskou univerzitou a dalšími programy. Partnerství zahrnuje několik aktivit, například podporujeme týmy “Formula student”, někteří naši kolegové zajišťují výuku na vysokých školách apod. A vím, že v mém týmu byl student, myslím, že původně z Ostravy, i když si nejsem jistý odkud přesně. Nicméně nedávno ukončil studium, kdy byl u nás zhruba rok na stáži. Teď má možnost tady pracovat jako zaměstnanec na plný úvazek.

 

Vzhledem k tomu, že jste sem přišel sám, co děláte ve volném čase?

Přivezl jsem si motorku, takže když není špatné počasí, rád na ní jezdím po okolí. V létě také jezdím na kolečkových bruslích. Ano, a také chodíme pravidelně na pivo buď s kolegy, nebo s přáteli.

 

Máte nějaké oblíbené místo v Plzni nebo v Plzeňském kraji, kam například jezdíte na motorce?

Byl jsem v Českém Krumlově. Bylo to moc hezké, ale na pravidelné ježdění je to trochu daleko. Šumava a Český les jsou místa, která mám opravdu rád, protože pocházím z oblasti Ženevy, takže mám rád hory. A pro jízdu na motorce, když je tam trochu kopců, je to také mnohem zajímavější .

 

A na závěr se Vás zeptám - jste rád, že jste se rozhodl přestěhovat se sem?

Určitě ano. Například když se teď podíváte na zprávy, tak mě to těší ještě víc, že jsem nezůstal ve Francii. Možná jste o tom neslyšeli, ale v mém rodném městě Annecy došlo v červnu k útoku nožem na několik dětí, které jsou v nemocnici v kritickém stavu. Slyšel jsem, že v okruhu padesáti metrů byli nejméně čtyři policisté a chvíli jim trvalo, než zareagovali...

 

Jaké jsou Vaše plány do budoucna? Předpokládám, že zde plánujete nějakou dobu zůstat, ale máte nějakou dlouhodobější vizi toho, co byste chtěl dělat?

Zatím nemám v hlavě přesnou cestu ani plány. Rád bych se rozvíjel a převzal větší zodpovědnost v rámci své pozice pro střednědobý výhled s cílem pracovat na pozici technického vedoucího, projektového managementu nebo něčeho podobného. Právě teď jsem se svou současnou pozicí spokojený a v podstatě se dívám, jaké by mohly být další kroky vpřed. Ale není kam spěchat, protože to, co tu dělám, mě opravdu baví.

 

Je ještě něco, co byste chtěl říct nebo zmínit a o čem jsme nemluvili?

Pořád nechápu, proč mi lidé v Česku vždycky říkají, proč jsi přijel do Česka, a vždycky je to pro ně překvapení. Vaše země je skvělá a z mého pohledu není Francii co závidět, abych byl upřímný.