To mě zaujalo. Můžeš to rozvést?
Existuje možná i něco jako univerzálně individuální způsob, jak se učit, což je asi to zásadní, co mi dala vysoká škola. Což se třeba na základce ani na střední neučí. To je podle mě největší problém školství, že nenaučí učit, že jenom předkládá informace a nenaučí, jak je vstřebávat, jak se pro ně nadchnout. Na vysoké se to obrátilo. Na filozofické fakultě je to dané tak, že tlačí na člověka, aby byl samostatný a ty věci objevoval sám, ale otevírají mu dveře k tomu, aby se naučil poznávat, a to je podle mě zásadní věc pro učení se. A to byl mimochodem i cíl těch programů, který jsme dělali v Techmanii. Nadchnout člověka pro věc, aby pak ten dosud tématu neznalý odcházel s tím, že si otevře wikipedii a dohledá si informaci. O nic víc nešlo, nepředat informaci, ale předat nadšení, to je jako základ.
Mluvili jsme teď o Techmanii, kde jsi strávil jako edutainer osm let. Co ti působení v tomhle plzeňském science centru dalo, co jsi se tam naučil a co jsi se naučit musel, když jsi tam nastoupil?
Techmania byla neuvěřitelná škola! Jedna z nejlepších věcí, které jsem kdy zažil. Když jsem tam nastoupil, tak tam byla parta extrémně zajímavých, nadšených lidí, z nichž každý byl extrémně „divný“. To byly fakt lidi, se kterými by se člověk možná na ulici ani nebavil - přeháním, ale prostě měli svoje obory, byli do nich hrozně nadšení, tak ho dokázali obohatit. A když je někdo do něčeho nadšený, tak nadšení pro věc většinou dokáže předat. Podstatná byla - a to mi asi dalo nejvíc - spolupráce a komunikace s lidmi, protože v Techmanii se člověk v 99 % případů setkává s lidmi, kteří o oborech, o kterých chce vyprávět, nic nevědí. A zásadní je ty lidi nadchnout pro to, co jim chcete předat. Nepovyšovat se, ale prostě je nadchnout. Když člověk přijde na základní školu a postaví ho do učebny fyziky, tak většinou je to utrpení řadu hodin, než si najde cestu, jak se v tom orientovat. A my jsme v Techmanii většinou měli jenom hodinu i méně, abychom lidi nadchli a něco fyzikálního jim vysvětlili tak, že budou odcházet a říkat si, jo, to bylo dobré, dobře strávená hodina. Bylo to super a něco si ještě dohledám. Takže komunikace s lidmi je další důležitá věc, co mi Techmánie dala. A taky poznání, že jakákoliv fyzikální veličina, informace nebo jakákoliv věc, se dá vždy vyprávět zajímavě.
Posláním Techmánie je probouzet u dětí zájem o vědu a technické obory. A ty jsi osm let pozoroval, zda se to daří. Určitě v hlavě nemáš žádná čísla, na ty se ani neptám, ale zeptám se, jak se to dařilo?
V současnosti nejsem zaměstnanec Techmánie, takže současný stav nemůžu komentovat, ale zmíním jednu z největších věcí, kterou jsem zažil a která ukazuje, že se opravdu daří děti nadchnout a že Techmánie může reálně změnit život. Expedice Vesmír, kterou organizoval pan Janák z Českého rozhlasu v Techmanii, probíhala v roce 2014. Byla to v podstatě taková pětidenní hra, do které bylo vybráno několik dětí, jež se staly účastníky posádky, letící ke kometě. Děti prošly kompletním astronautickým výcvikem, pak jsme jim zavázali oči a zavřeli je do tajné místnosti. Vystoupali do kosmické lodi, která vypadala skutečně jako kosmická loď. Měli tam jenom televizi, komunikační kanál, zásoby na tři dny. My jsme s nimi komunikovali jenom skrz rádio a kamery. Byli jsme v řídícím středisku, byli jsme sice pořád v Techmánii, ale to oni nevěděli a měli si odřídit cestu ke kometě. Tam jsme je po 1,5 dni uprostřed noci vzali autem se zavázanýma očima, odvezli jsme je do kamenolomu, kde v noci odebrali vzorky, jen za svitu světel z aut. Přivezli to na loď, tam proběhla epidemie, museli udržovat loď a doletět zpět k Zemi. Prostě si s tím vším museli poradit. Nakonec na ně čekal Jiří Drahoš z České akademie věd a všem dětem poděkoval. Většinu z těch dětských účastníků sleduji, a úplně všem to proměnilo život. Všichni směřují na vysoké školy, jedna z těch slečen pracuje i pro nějakou vědeckou instituci. Zaměřili se na technické vzdělání, pravidelně se setkávají, takže takový projekt je velmi unikátní. Spojení zážitku, akce a vzdělávání.